Lotnictwo cywilne


Samoloty pasażerskie


Boeing 737



Boeing 737-800 - zdjęcie: Antoni Szalecki

Boeing 737 - 500
Autorem zdjęcia jest Tomasz Elantkowski / Photo by Tomasz Elantkowski.


Zdjęcie powyżej: planespotter.filip

19 lutego 1965 firma Boeing ogłosiła chęć budowy dwusilnikowego odrzutowca krótkiego i średniego zasięgu. Chodzi o wersję 737. Według początkowych założeń, 737 miał być samolotem o pojemności 65- 85 pasażerów. Jednak potrzeby rynku, zwłaszcza niemieckich linii lotniczych Lufthansa (pierwszej zainteresowanej zakupem maszyny), opiewały na 100 pasażerów.

Boeing 737 posiada kadłub Boeinga 727 oraz usterzenie ogonowe Boeinga 707. Podobieństwo struktury samolotu do B727 wynosi 60%. Była to jednak nowa konstrukcja. skrzydło miało zapewniać wysoką siłę nośną przy małych prękościach,umożliwiać start z krótkich pasów startowych i gwarantować wysokie parametry przelotowe na małych wysokościach (co odpowiada lotom o małej i średniej odległości). Podstawowa zmiana objęła zespół napedowy. Zamontowanie silników na skrzydle zlikwidowało problemy aerodynamiczne związane z usterzeniem w kształcie litery T. Napęd stanowią 2 silniki JT8D-9 o ciągu 6577 kG każdy. Samolot ten wzniósł się w powietrze po raz pierwszy 8 sierpnia 1967 roku. Certyfikat FAA (Federal Aviation Administration - federalnego zarządu lotnictwa) przyznano 21 grudnia.

Gwałtowny wzrost przewozów pasażerskich spowodował, że Boeing 737-100 (o pojemności 103 miejsc pasażerskich) przestał odpowiadać zapotrzebowaniom rynku lotniczego. A przecież i tak samolot miał mieć pojemność 80 miejsc - jak dobrze,że Boeing posłuchał się Lufthansy!!! Wyprodukowano tylko 30 egzemplarzy wersji 737-100. Standardem stała się więc 130-miejscowa wersja 737-200. W następnej wersji - Boeingu 737-300, powstałym w odpowiedzi na produkcję konkurencyjnego Airbusa A320, przedłużono kadłub (a co za tym idzie, liczba miejsc pasażerskich zwiększyła się do 145),zmieniono instalacje i układy, a także zastosowano nowe, paliwooszczędne silniki turbowentylatorowe CFM56. Kilka lat później rozpoczęto prace nad kolejnymi wersjami: 737 - 400 i 737 - 500, będącymi rozwinięciem modelu 737-300. Opracowanie wersji -400 rozpoczęto w roku 1982. Jego kadłub został wydłużony o 2,54 m. Poszerzono w nim także lotki i klapy, a także przedłuzono sloty i przeprojektowano końcówki skrzydeł. W konfiguracji PLL LOT B737-400 posiada 147 miejsc pasażerskich. B737-500 w konfiguracji LOT zabiera na pokład 108 pasażerów, a opracowany został w 1986 roku jako następca Boeinga 737-200.

Na początku lat 90. Boeing rozpoczął program 737X. Celem programu było opracowanie unowocześnonych wersji samolotów rodziny 737. W trakcie jego realizacji powstały następujące wersje: 737-600 (do 132 miejsc pasażerskich), 737-700 (128 miejsc), 737-700ER (o zwiększonym zasięgu), 737-700BBJ (Boeing Business Jet - wersja dla VIP-ów), 737-800 (164 - 189 miejsc) oraz 737-900 (177-202 miejsca). Nowo opracowane wersje charakteryzowały się większym udziałem materiałów kompozytowych w strukturze płatowców, nową awioniką (w tym "szlanym kokpitem") i skrzydłami o większej rozpiętości, jak również nowym wystrojem kabiny pasażerskiej (zdjęcie poniżej).

Boeing wprowadza także nowy koncept wystroju kabiny pasażerskiej, "Sky Interior"



Obecnie trwają także prace nad nową wersją Boeinga 737, nazwaną MAX. Ta najnowsza generacja 737 pojawi się prawdopodobnie w roku 2017. Będzie się cechowała m.in. nowymi silnikami i przeprojektowanym skrzydłem, wyposażonym w nowe winglety. Samolot jest odpowiedzią amerykańskiego producenta na Airbusa A320neo. Wśród klientów oczekujących na dostawy 737 MAX są między innymi American Airlines, Southwest Airlines, United, Ryanair, Norwegian Air Shuttle, Air Canada, WestJet czy Flydubai, a także wiele innych. Warto dodać, że samolot będzie wyposażony w nowe, większe wyświetlacze, podobne funkcjami do tych z Dreamlinera.

Aktualizacja 31.01.2016

W dniu 29.01.2016 nastąpił pierwszy lot samolotu Boeing 737 MAX 8. Pilotowali go Ed Wilson i Craig Bomben. Samolot N870IQ wystartował z Renton o godzinie 9:46 czasu lokalnego (18:45 czasu polskiego), by wznieść się na 25 000 stóp (7620 m) i polecieć z prędkością ok. 250 węzłów (463 km/h), a następnie wylądować po 2 godzinach i 47 minutach, o 12:33 czasu lokalnego (21:33 czasu polskiego).

Aktualizacja 4.12.2017

W ostatnią sobotę, 2 grudnia 2017, na lotnisku Okęcie wylądował pierwszy Boeing 737 MAX 8 w barwach Polskich Linii Lotniczych LOT. Samolot, o znakach SP-LVA, przyleciał od producenta spod Seattle z międzylądowaniem na Islandii. Dziś rano odbył się rejs inauguracyjny samolotu. Był to rejs LO281 z Warszawy do Londynu. W konfiguracji PLL LOT samolot zabierze na pokład 186 pasażerów. Mają oni do dyspozycji m.in. gniazdka elektryczne i USB w każdym fotelu oraz regulowane zagłówki. Samolot wyposażony jest oczywiście we wzorowaną na Dreamlinerze kabinę Boeing Sky Interior. PLL LOT zamówiły 6 takich maszyn. Kolejna, SP-LVB, ma przylecieć do Warszawy jeszcze w tym roku.


Zdjęcie / Photo by: Marek Stachowiak

Dane techniczne

Typ / parametrBoeing 737-400Boeing 737-700Boeing 737-800Boeing 737 MAX 7Boeing 737 MAX-8 / 200
Napęd2 silniki turbowentylatorowe CFM56-32 silniki turbowentylatorowe CFM56-72 silniki turbowentylatorowe CFM International LEAP 1-B
Długość:36,45 m33,6 m39,5 m33,7 m39,5 m
Rozpiętość:28,88 m35,7 m35,9 m
Prędkość przelotowa:870 km/h830 km/h840 km/h
Pułap maksymalny:11 280 m12 500 m (FL410)brak danych
Zasięg użyteczny:2,800 km (dane: LOT) 5 185 km (Wikipedia)6 230 km5 665 km7 038 km6 704 km
Maksymalna masa startowa (MTOW):62 882 kg70 080 kg79 010 kg72 303 kg82 191 kg
Liczba miejsc (typowa/maksymalna):147/168128/148160/189126/140162/200